REGULAMIN GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W NOWOGRÓDKU POMORSKIM
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. 1. Regulamin określa zadania, tryb pracy i zasady funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogródku Pomorskim zwanej dalej Komisją.
- Komisja powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy Nowogródek Pomorski na podstawie art. 4¹ ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2019 r., poz. 2277).
- W zakresie nie uregulowanym niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2019 r., poz. 2277).
ROZDZIAŁ II
ZADANIA KOMISJI
- 2. Do zadań Komisji należy w szczególności:
1) inicjowanie działań w zakresie:
- a) zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
- b) udzielania rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- c) prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych,
- d) wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- e) podejmowania interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy określonych w art. 131 (reklama i promocja napojów alkoholowych) i 15 (zabroniona sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych) ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;
2) opiniowanie wniosków dotyczących zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy Nowogródek Pomorski;
3) dokonywanie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń;
4) podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego w tym:
- a) kierowanie na badania do biegłego celem wydania opinii o przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania zakładu leczniczego osobom, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują: rozkład pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, systematyczne zakłócanie spokoju i porządku publicznego,
- b) kierowanie do sądów rejonowych wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązkowego poddania się leczeniu odwykowemu w zakładzie lecznictwa odwykowego;
5) współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz przemocy w rodzinie.
ROZDZIAŁ III
TRYB PRACY KOMISJI
- 3. 1. W skład Komisji wchodzą:
1) Przewodniczący Komisji;
2) Zastępca przewodniczącego Komisji;
3) Członkowie Komisji.
- Komisja działa w podkomisjach problemowych:
1) Podkomisja Interwencyjna;
2) Podkomisja Rynku Napojów Alkoholowych.
- 4. 1. Komisję powołuje i odwołuje Wójt Gminy Nowogródek Pomorski w drodze Zarządzenia. W tym samym trybie dokonywane są zmiany w składzie Komisji.
- W skład Gminnej Komisji wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z procedurą zobowiązania do poddania się leczeniu odwykowemu członkowie Komisji składają w formie pisemnej oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
- 5. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach, które odbywają się według harmonogramu ustalonego na początku roku kalendarzowego, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- Dopuszcza się zwoływanie komisji poza harmonogramem na wniosek Przewodniczącego, zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami, zwłaszcza w zakresie spraw dotyczących osób nadużywających alkoholu.
- Wszystkie posiedzenia Komisji są protokołowane i podpisane przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Komisji. Protokół zawiera w szczególności:
1) datę posiedzenia;
2) listę obecności członków Komisji;
3) przyjęty porządek posiedzenia;
4) przebieg obrad wraz z treścią spraw rozpatrywanych na posiedzeniu, z krótką informacją o sposobie ich rozstrzygnięcia oraz wynikiem głosowania z ilością oddanych głosów;
5) podpis osoby sporządzającej protokół;
6) informację o wyłączeniu członka Komisji z jej prac wraz z uzasadnieniem;
7) informację o wyłączeniu jawności posiedzenia wraz z uzasadnieniem.
- Treść protokołu nie podlega udostępnieniu osobom trzecim.
- Podkomisje realizują swoje zadania przez pełnienie dyżurów.
- 6. 1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca przewodniczącego.
- Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) zwoływanie posiedzeń Komisji;
2) reprezentowanie Komisji na zewnątrz;
3) podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do właściwości rzeczowej Komisji;
4) prowadzenie posiedzeń Komisji;
5) ustalanie porządku terminów posiedzeń Komisji;
6) zawiadamianie członków Komisji o wyznaczonym terminie posiedzeń;
7) podpisywanie pism zapraszających na rozmowy motywacyjno – interwencyjne osób zgłoszonych do Komisji;
8) wszelkie inne czynności zapewniające sprawne i zgodne z przepisami działanie Komisji.
- 7. 1. Posiedzenia Komisji mogą być jawne lub niejawne. O wyłączeniu z jawności części lub całości posiedzenia decyduje Komisja w drodze głosowania i odnotowuje ten fakt w protokole.
- Komisja może zaprosić na swoje posiedzenia osoby nie należące do jej składu, w celu uzyskania opinii, wyjaśnień lub informacji. Osoby te zaprasza Przewodniczący Komisji.
- 8. 1. Opinie i wnioski Komisja podejmuje w trybie głosowania.
- Głosowanie na posiedzeniach Komisji odbywa się w sposób jawny.
- Komisja rozpatruje sprawy na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy jej Członków.
- Postanowienia zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji lub w razie jego nieobecności Zastępca przewodniczącego.
- 9. Obsługę kancelaryjno – administracyjną Komisji zapewnia pracownik Urzędu Gminy Nowogródek Pomorski.
- 10. Komisja podlega Wójtowi Gminy, któremu przedkłada co roku sprawozdanie ze swojej działalności.
- 11. 1. Zasady wynagradzania Członków Komisji określone są w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii uchwalanym corocznie przez Radę Gminy Nowogródek Pomorski.
- Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie listy obecności.
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY KOŃCOWE
- 12. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu nastąpić mogą w trybie przeznaczonym do jego ustanowienia.
Załącznik do Regulaminu
- WZÓR -
Miejscowość ……………….. data……… ……………………………………… (imię i nazwisko)
……………………………. (nazwa, adres instytucji) ..............................……………………….
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zachowam poufność informacji i danych, które uzyskałem przy realizacji zadań związanych z procedurą zobowiązania do poddania się leczeniu odwykowemu oraz, że znane mi są przepisy o odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych osobowych lub umożliwienie do nich dostępu osobom nieuprawnionym.
……………………………………….
(czytelny podpis)